Vloggaaja Mmiisas

Miisa Rotola-Pukkila, 21, opiskelee Tampereen yliopistossa puheviestintää ja tekee lisäksi pitkiä tunteja YouTube-videoidensa parissa. Vloggaaminen, eli videoblogin tekeminen, on Miisan työ.

Julkaistu 3.1.2017 Koulutusliitteessä

Vloggaaja Mmiisas

TEKSTI: Tanja Huutoniemi KUVA: Sanni Hirvonen

Vloggaaja Mmiisas aikatauluttaa työn ja opiskelun "to do"-listoilla

Miisa Rotola-Pukkila, 21, opiskelee Tampereen yliopistossa puheviestintää ja tekee lisäksi pitkiä tunteja YouTube-videoidensa parissa. Vloggaaminen, eli videoblogin tekeminen, on Miisan työ, jolla hän elättää itsensä ja rahoittaa opintonsa. Miisan YouTube-kanava, Mmiisas on kerännyt yli 285 000 seuraajaa, ja hänet on rankattu Kauppalehti Option listoilla sadan vaikutusvaltaisimman suomalaisen joukkoon.

Tampereen murretta hersyvästi puhuva, herttainen vaalea tyttö suoristaa videolla hiuksiaan ja käy läpi pienimuotoista kriisiä. Elämä tuntuu valuvan hukkaan, kun kaikki aika kuluu opiskeluun. Toisaalta opinnot on ehdottomasti järkevää suorittaa loppuun, sillä opiskelu yliopistossa on aina ollut Miisalle tärkeää, ja yliopistoon pääseminen on vaatinut paljon työtä. Hiusten suoristaminen keskeytyy.

− Miten hiuksia muuten suoristetaan? I don’t handle this shit.

Lapsuuden haaveammatit, kampaaja tai oman nakkikioskin pitäjä, ovat vaihtuneet, ja Miisan elämäntilanne on tällä hetkellä hyvin hektinen.

− Se on siisti tunne, kun omat ajatukset ja ideat saa laitettua elävän kuvan muotoon satojen tuhansien ihmisten katseltavaksi, Miisa tunnustaa hiukan vaatimattomana.

Nuorten roolimalliksi Miisa ei silti itseään tituleeraa, ja suosio tuntuu tässä vaiheessa aika hurjalta. Siihen on joutunut totuttelemaan. Miisa ei ole koskaan tavoitellut videoillaan julkisuutta, mutta on innoissaan siitä, että ihmiset inspiroituvat hänestä. Kadulla hänet tunnistetaan lähes päivittäin, kun joku tulee moikkaamaan ja juttelemaan.

Hyvän mielen vlogi

Miisa haluaa viihdyttää ihmisiä. Siksi hän ”tubettaa”. Tarkoituksena ei ole ladella elämänohjeita tai parantaa maailmaa, vaan saada ihmiset hyvälle mielelle.

− Parasta palautetta on kuulla, että mun video on saanut hymyilemään tai jopa nauramaan.

Ja näin ne toden totta tekevätkin. Mitä muuta voisit odottaa, kun Miisa imitoi videoillaan teiniangstia tai kertaa yläastejuttuja.

Miisalle on tärkeää, että ihmiset pystyvät samaistumaan aiheisiin, joista hän puhuu.

− Yritän valita aiheita, joista saa tehtyä viihdyttäviä viisiminuuttisia, ja joista saa heitettyä vähän läppää.

Miisa uskookin, että osa hänen suosiostaan johtuu siitä, että häneen on helppoa samaistua.

− Katsojani pitävät minua ikään kuin kaverinaan.

Miisa seurasi pitkään ulkomaisia tubettajia, kuten JacksGapia, Zoellaa ja Troye Sivania, ennen kuin aloitti oman YouTube-kanavansa kolme ja puoli vuotta sitten. Tällöin hänellä oli lifestyle-blogi, jossa hän myös julkaisi ensimmäisen videopostauksensa. Ensimmäisen videon julkaiseminen jännitti hieman, mutta Miisa oli siitä kuitenkin enemmän innoissaan. Sen jälkeen videomaailma veikin nuoren bloggaajan mennessään.

Kaikkein eniten katsojia Miisan videoista ovat keränneet uudelleen julkaistut vanhat videot, joita hän kuvasi 10-vuotiaana.

− Pikku-Miisa tuntuu kiinnostavan enemmän kuin Iso-Miisa, hän heittää huumorilla.

Työtä ja opiskelua aikataulutetusti

Moni opiskelija pohtii oman rahan tienaamista opiskelujen ohella. Miisakin myöntää, että työn ja opiskelun yhdistäminen voi olla välillä rankkaa. Siksi hän aikatauluttaa omat menonsa ja erottaa selkeästi toisistaan työ-, opiskelu- ja vapaa-ajan. Aamupäivät hän käyttää usein työskentelyyn, minkä jälkeen alkavat luennot yliopistolla.

− Yleensä kuvaan videon ennen koulua ja koulun jälkeen alkaa editointiprosessi.

Myös lomat Miisa hyödyntää töiden tekemiseen. Reissatessaan Helsingissä tapaamisissa, palavereissa ja kuvauksissa Miisa käyttää matkustukseen kuluvan ajan hyödykseen kouluesseitä kirjoitellen.

Miisan aikataulu toden totta kuulostaa kiireiseltä. Hän julkaisee joka perjantai klo 15 käsikirjoitetun viikon ”päävideon”, jolla on aina jokin tietty, mietitty aihe. Muina päivinä hän julkaisee my day -videoita, jotka kertovat päiväkirjanomaisesti hänen päivänsä kulusta. Yhteensä videoita ilmestyy viikossa 1–5, ja yhden videon tekemiseen kuluu useita tunteja päivässä.

− Työpäivästä se menee, Miisa huikkaa.

Vloggaaminen on Miisalle työ, joka pyörii mielessä 24/7. Työ sisältää videoiden suunnittelun, kuvaamisen ja editoimisen lisäksi sosiaalisen median ylläpitoa, sisältöyhteistöitä eri brändien kanssa, itsensä edustamista tilaisuuksissa, satunnaisia luento- ja puhumiskeikkoja sekä Meet and Greet -tapahtumia.

Miisa kokee, että on tärkeää kirjoittaa hoidettavat asiat paperille ylös ja sanoo, ettei selviäisi ilman kalenteriaan. Ajan ja stressin hallintaan Miisa antaakin vinkin.

− Teen joka päivä itselleni ”to do -listan”, johon aikataulutan päivän aikana hoidettavat asiat. Kun homma on hoidettu, vedän kyseisen kohdan yli listasta. Tämä on helpottanut minun stressin hallintaani.

Vapaa-aika pyhitetään ystäville ja poikaystävälle

Työn ja opiskelun aikatauluttamisen lisäksi Miisa painottaa työn ja levon suhdetta.

− On tärkeää muistaa pitää lepopäivä viikossa, milloin ei tee yhtään mitään kouluun tai työhön liittyvää.

Vapaa-ajallaan Miisa yrittää ehtiä näkemään ystäviään. Ystävät ovat innoissaan ja kiinnostuneita Miisan työstä.

− Ystäväni ovat aina tukenani kaikessa! He ymmärtävät, miten stressaavaa elämäni on tällä hetkellä ja osaavat tsempata minua. Jos en pääse luennoille työjuttujen takia, saan heiltä muistiinpanot ja tenttitärpit.

Harrastukset tuppaavat jäämään Miisan tärkeysjärjestyksessä viimeisiksi, mutta salille hän pyrkii lähtemään pari kertaa viikossa, jos vaan suinkin ehtii. Viikonloput Miisa viettää poikaystävänsä kanssa Helsingissä tai Tampereella, ottaa rennosti, syö ulkona, katsoo sarjoja ja nukkuu pitkään.

Esiintymistä ja teoriaa

Miisa haluaisi valmistua kuudessa vuodessa filosofian maisteriksi, johon hänen opintonsa tähtäävät. Puheviestintä tuntuu Miisasta ehdottomasti hänen omimmalta alaltaan, ja häntä kiinnostaa erityisesti ihmisten välinen vuorovaikutus sekä mediavälitteisesti että kasvokkain. Sosiaalisessa mediassa hän onkin jatkuvasti vuorovaikutuksessa katsojiensa kanssa.

Opinnoissaan Miisa on saanut myös maistiaisia toimittajan työstä, sillä puheviestinnän ja journalistiikan oppiaineissa on yliopistolla yhteiset perusopinnot, jotka ovat sisältäneet käytännön harjoituksia.

− Puheviestinnän opinnoissa aikalailla puolet on teorian opiskelua ja puolet esiintymisen harjoittelemista eri keinoin.

Miisa kokee, että hänen työnsä vloggaajana on antanut jo paljon etua viestinnän opintoihin. Esimerkiksi esiintymiskokemus on jo valmiiksi karttunut kameran edessä hilluessa, ja Miisa myös ymmärtää mediaa hyvin. Lisäksi oman YouTube-kanavan markkinointi sosiaalisessa mediassa on antanut arvokasta kokemusta, jota voi hyödyntää opinnoissa.

Tulevaisuus motivoi opinnoissa

Miisa toivoo saavansa uusia ideoita ja osaamista opiskelun kautta työhönsä: ”Opiskelu ei ole koskaan turhaa. Siitä on aina loppupeleissä hyötyä tulevaisuudessa.”

Jokainen opiskelija tunnistaa aika ajoin opiskelumotivaation hiipumisen. Miisa neuvoo panostamaan tällöin aineisiin, jotka kiinnostavat eniten.

− Kursseja ei kannata kahmia liikaa, koska se vain ahdistaa ja aiheuttaa stressiä. On tärkeää löytää hyvä balanssi opiskelun ja vapaa-ajan välillä. Itsensä saa palkita hyvän suorituksen jälkeen!

Vloggaamista Miisa aikoo jatkaa niin kauan kuin se tuntuu kivalta. Loppua ei meidän katsojien onneksi vielä näy, ja tubettaja-uran jälkeenkin Miisa uskoo jatkavansa jollakin tavalla sosiaalisen median parissa, ehkäpä asiantuntijatehtävissä. Myös ulkomailla asuminen ja mahdollisesti sieltä käsin vloggaaminen houkuttelisi Miisaa.

Miisa on onnellinen, että kuunteli omaa kutsumustaan välivuottaan viettäessään. Vanhemmat käskivät hankkiutua kunnon töihin, mutta Miisa ei kuunnellut heitä, vaan seurasi omaa polkuaan.

− Nykyään vanhempani ovat kannustavia ja ymmärtävät, että harrastuksesta voi ihan hyvin tulla työ.

Tutustu Koulutusliitteeseen!


Mainokset